TUNTIKUVAUS

Tunneille etukäteen ilmoittautumisia ei tarvita.

Kursseille ilmoittautumiset sähköpostilla:
hanna (at) joogapaikka.fi

Astangajooga

Astangajooga on dynaaminen ja liikkuva harjoitus, joka vahvistaa ja notkistaa kehoa. Jooga-asentojen liike yhdistettynä hengitykseen parantaa keskittymistä ja rauhoittaa mielen.

Harjoittelu tapahtuu joko ryhmässä ohjatusti tai omaan tahtiin, jolloin harjoitus etenee opettajan opastuksella ja avustuksella.

Astangajoogaharjoitus Sri K. Pattabhi Joisin perinteen mukaan.

Astangajoogan alussa on hyvä käydä aloituskurssi, jossa perehdytään astangajoogaan, joogaliikkeisiin eli asanoihin ja hengitykseen. Kurssilla teemme aurinkotervehdykset A&B, ns. seisomasarjan, joitain ns. loppuliikkeitä ja loppurentoutuksen. Joogassa jokainen harjoittelee ja tekee omien resurssiensa ja jaksamisensa mukaisesti.

Astangajoogan voi aloittaa viikonlopun mittaisella aloituskurssilla tai arki-iltakurssina. Tämän jälkeen voi käydä millä tahansa astangajoogatunnilla.

Astanga ohjattu

Tunnilla tehdään osa Astangajoogan ensimmäisestä asentosarjasta. Aurinkotervehdykset A ja B, koko seisomasarja sekä kolme loppuliikettä yoga mudra, padmasana ja utpluti. Päätteeksi loppurentoutus.

Mysoretunti

Astangajoogan mysoretunnille voi tulla tekemään omaa astangaharjoitustaan omalla tempollaan. Ohjaus ja avustus henkilökohtaisesti.

Astanga Plus

Seisomasarjan lisäksi ohjatulla tunnilla tehdään asanoita istumasarjasta ja enemmän loppuliikkeitä. Tuntisisältö poikkeaa hieman tiistain ja torstain ohjatuista tunneista.

Yinjooga

Yinjooga-harjoituksen aikana rentoutetaan keho ja hengitys. Pitkäkestoisilla venytyksillä pyritään vähitellen vaikuttamaan lihaksia syvemmällä oleviin sidekudoksiin ja nivelsiteisiin lihaslukkojen ja jännitysten poistamiseksi.

Asennot tehdään pääasiassa lattialla istuen tai makuulla.

Ohjattu tunti, jossa harjoituksen sisältö vaihtuu kuukausittain. Aikaisempaa kokemusta ei vaadita.

Slow/flow jooga

Slow/flow jooga on rauhoittava ja voimistava harjoitus ilman suorittamista, mutta samanaikaisesti dynaaminen ja vahvistava harjoitus. Rauhallisella tempolla keskitytään kehon ja liikkeen linjauksiin. Vakaa keho, vakaa mieli.

Ohjattu tunti, jossa harjoituksen sisältö vaihtuu kuukausittain. Aikaisempaa kokemusta ei vaadita.

Lempeä iltajooga

Tunnilla tehdään lempeä ja rauhallinen joogaharjoitus, hengitysharjoituksia sekä ohjattu loppurentoutus.

Lempeä iltajoogatunti koostuu noin puolen tunnin joogaharjoituksesta, 15min hengitysharjoituksista ja 15min loppurentoutuksesta. Harjoitus sopii kaikille.

Tunnin päätteeksi voi nauttia rauhoittavan iltateen.

Joogapaikka teehetki

Kehonhuolto

Kehonhuoltotunnilla keskitytään aktivoimaan ja vahvistamaan kehon eri osia erilaisin harjoituksin. Kuukausittain vaihtuva teema. Aikaisempaa kokemusta ei vaadita.

Meditaatio

Oletko ollut kiinnostunut meditaatiosta, mutta yksin hiljentyminen on vaikeaa?
Tampereen Nirodhan meditaatioillat koostuvat pääsääntöisesti ohjatusta meditaatiosta, lyhyestä opetuspuheesta sekä hiljaisesta meditaatiosta. Ne soveltuvat sekä meditaatiota kokeileville että jo pidempään harjoittaneille, eikä niihin tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Nirodha edustaa insightmeditation tai vipassana-perinnettä. Harjoituksemme perustuu pääasiassa varhaisen buddhalaisuuden tapoihin ja menetelmiin lähestyä elämää ja välitöntä kokemusta. Tekemämme harjoitukset pyrkivät vahvistamaan tietoisuutta ja ymmärrystä siitä, miten keho ja mieli toimivat, jotta voisimme oppia elämään tavalla, joka tuottaa vähemmän kärsimystä itselle ja muille. Kaikkien harjoitusten perustana on tietoinen hyväksyvä läsnäolo kehossa.

Illat tarjotaan osallistujille lahjoitusperiaatteella. Osallistujat voivat halutessaan antaa sopivaksi kokemansa käteislahjoituksen ryhmän kulujen kattamiseen sekä illan ohjaajalle. Näin jatkamme omalta osaltamme perinnettä, jolla näitä opetuksia on siirretty eteenpäin jo lähes 2500 vuotta.