KURSSIT

HUHTIKUU

TERVEYTTÄ SELÄLLE -KURSSIT
Merja Koskensalo

Terveyttä selälle kurssi, Merja Koskensalo, Joogapaikka

Kurssit toteutetaan Joogapaikassa huhti-toukokuussa kolmen eri teemoihin keskittyvän intensiivikurssin muodossa. Jokainen teema muodostaa oman itsenäisen teoria- ja harjoituskokonaisuutensa samalla myös seuraavaan johdattaen.

  • Lauantai 13.4. klo 14-17
  • Lauantai 27.4. klo 14-17
  • Lauantai 11.5. klo 14-17

Jokaiselle kurssille voi osallistua erikseen.

Kurssihinnat: 65€ / osio

AIKAISEMPAA JOOGAKOKEMUSTA EI TARVITA!

Pääpaino jokaisessa kokonaisuudessa on terapeuttisessa kehotietoisuutta, asennon ja liikkeen hallintaa sekä lihastasapainoa edistävässä harjoittelussa. Huomiota kiinnitetään keskeisesti myös erilaisiin kipua lievittäviin ja rentouttaviin sekä vastaavasti stabiliteettia kehossa luoviin hengitysharjoituksiin ja -tekniikoihin. Osallistujat saavat tietoa siitä, miten kehon eri osa-alueet, nivelten liikkuvuus ja lihastasapaino vaikuttavat selän toimintakykyyn sekä käytännön työkaluja siihen, miten ennaltaehkäistä tuki- ja liikuntaelinongelmia ja huolehtia selän terveydestä niin omassa harjoituksessa kuin sen ulkopuolella arjessa.

Kurssi sopii kaikille selän hyvinvoinnista ja terapeuttisesta liikeharjoittelusta kiinnostuneille aiempaan liikunnalliseen taustaan tai kokemukseen katsomatta. Harjoitusten voimakkuus vaihtelee kevyestä intensiiviseen/vaativaan, mutta tehdään aina omaa kehoa kuunnellen ja itselle sopivalla variaatiolla.

Kurssit ohjaa fysioterapeutti ja joogaopettaja Merja Koskensalo.

1. LONKKANIVELEN LIIKKUVUUS JA LANTION ALUEELLE KIINNITTYVIEN LIHASTEN TASAPAINO

Lonkkanivelten eriytyneellä liikkuvuudella ja lantioon kiinnittyvien lihasten tasapainoisella toiminnalla on suuri merkitys sekä lantion asennon että lannerangan terveyden kannalta. Lihasepätasapaino (kireys, lyhentyminen, heikkous) alueella johtaakin usein haitallisiin liikekompensaatioihin, virheellisestä asennosta johtuvaan lisääntyneeseen kuormitukseen sekä kipuoireiluun erityisesti lannerangan alueella.

2. SI-NIVELTEN STABILITEETTI JA KESKIVARTALON SYVÄ TUKI

SI-nivelten tehtävänä on jakaa kuormitusta alaraajojen ja lannerangan välillä sekä lieventää lantioon kohdistuvaa rasitusta. SI-nivelten toimintahäiriöt aiheuttavat usein toispuoleisesti tuntuvaa kipua ristiselän ja pakaran alueella ja niille voivat altistaa monet erilaiset rakenteelliset ja toiminnalliset tekijät, mm. hormonaaliset syyt, kaatumiset sekä virheellisesti tehdyt kierto- ja taivutusliikkeet. Kun SI-niveliä ja lannerankaa tukevat syvät lihakset lantion ja keskivartalon alueella toimivat tasapainoisesti ja oikea-aikaisesti, SI-nivelten ja lannerangan stabiliteetti paranee, kuormitus jakautuu selkärangalle tasaisesti ja kudosten vaurioitumisriski asennoissa ja liikkeissä pienenee.

3. RINTARANGAN LIIKKUVUUS JA HARTIARENKAAN TOIMINTA

Rintarangan asennolla, liikkuvuudella ja hartiarenkaan toiminnalla on tärkeä merkitys niin niskahartia-alueen ja olkanivelten kuin lannerangankin terveyden kannalta. Alueen lihastasapaino – riittävä joustavuus ja voima – tukee keskeisesti hyvää ryhtiä ja ennaltaehkäisee tuki- ja liikuntaelinongelmia sekä selän että olkanivelten alueella. Hyvä ryhti ja liikkuvuus rintarangan ja rintakehän alueella tukevat lisäksi olennaisesti myös pallean toimintaa ja hengityksen luonnollista ja vapaata virtausta kehossa.

Kurssihinnat: 65€ / kurssiosio

Ilmoittautumiset: hanna [at] joogapaikka.fi

Mikäli sinulla on erityisiä liikerajoitteita tai tuki- ja liikuntaelinsairauksia, jotka olisi hyvä ottaa huomioon ohjauksessa – ilmoitathan niistä etukäteen ilmoittautumisen yhteydessä.

Lisätietoja Merjan aiemmista kursseista Artikkelit-sivulla.

TOUKOKUU

ASTANGA ALOITUSKURSSI 14.5.-4.6.
Hanna Merta

Joogapaikka_Astanga_aloitus

Seuraava astanga aloituskurssi toukokuussa 14.5.-4.6. tiistai-iltaisin klo 19.45-21.00 (4 kertaa)

Aloituskurssilla perehdytään astangajoogaan, joogaliikkeisiin eli asanoihin ja hengitykseen. Teemme aurinkotervehdykset, ns. seisomasarjan, joitain ns. loppuliikkeitä ja loppurentoutuksen. Joogassa jokainen harjoittelee ja tekee omien resurssiensa ja jaksamisensa mukaisesti.

Kurssin jälkeen voi käydä millä tahansa astangajoogatunnilla.

Kurssihinta: 90/70€

Hintaan sisältyy kuukausikortti, joka on voimassa yhden kuukauden ajan kurssin päättymisestä. Kuukausikorttia voi käyttää rajattomasti kaikilla tunneilla.

Ilmoittautumiset: hanna [at] joogapaikka.fi

KESÄKUU

ASTANGAKURSSI
Carita Ahonen

La-Su 15.-16.6.2019

Astanga kurssi Carita Ahonen, Joogapaikka Tampere

ASTANGAKURSSI

Aamun astangajoogaharjoitus omaan tahtiin Caritan henkilökohtaisessa ohjauksessa.

Iltapäivän tekniikkatunneilla tutustumme ykkös- ja kakkossarjan taaksetaivutuksiin, niiden tekniikkaan, hengitykseen, energiaan ja vaikutuksiin.

Kurssi sopii kaiken tasoisille oppilaille, sillä jokaisesta liikkeestä voidaan tehdä helpotettu versio.

TAAKSETAIVUTUKSET

Taaksetaivutukset herättävät paljon erilaisia tunteita, ihastusta ja vihastusta. Niitä pitää oppia rakastamaan! Taaksetaivutuksissa on virtaa, ne on valtava energian lähde.

Alussa taaksetaivutukset voivat tuntua haastavilta, sillä niissä yhdistyvät kaksi vastakkaista energiaa yhtäaikaisesti eri osissa kehoa. Jalat tulee olla vahvat ja maadoittuneet samaan aikaan, kun ylävartalo on kevyt ja taipuisa, valmis anatutumaan kehon vietäväksi. Kuuntelemalla kehon luontaista liikettä ja käyttämällä hengitystä oikein, saamme taaksetaivutuksiin tarvittavaa keveyttä, rentoutta ja voimaa.

Tällä kurssilla tutustumme ykkös- ja kakkossarjan taaksetaivutuksiin, niiden tekniikkaan, hengitykseen, energiaan ja vaikutuksiin. Pienikin oivallus voi antaa suuren lopputuloksen!

Kurssi sopii kaiken tasoisille oppilaille, sillä jokaisesta liikkeestä voidaan tehdä helpotettu versio.

Lisäksi keskustelemme kurssilla mitä astangajooga on ja miten se vaikuttaa meidän kehoon ja mieleen.

  • La-su klo 10-12 mysoreharjoitukset
  • La-su klo 14-16 tekniikkatunnit
Koko kurssi120 €
1 päivä65 €
1 osio35 €

Sitovat ilmoittautumiset: hanna [at] joogapaikka.fi

Lisätietoja Caritasta Artikkelit-sivulla

FASKIAT TEORIASSA JA KÄYTÄNNÖSSÄ
Jutta Aalto

Keskiviikko 26.6.2019
Klo 16.30-20.30

FASKIAT TEORIASSA JA KÄYTÄNNÖSSÄ

Mitä faskiat (sidekudokset) on, mistä se muodostuu ja minkälainen rooli sillä on osana elimistöä? Tässä puolen päivän työpajassa opit perusteet sidekudosksen koostumuksesta ja ominaisuuksista. Saat tietää minkälaisia erityyppisiä sidekudoksia on olemassa ja miten liike ja liikunta vaikuttaa niihin. Lisäksi opitaan yli- ja aliliikkuvuudesta, joka on ennenkaikkea sidekudoksen määrittämä ominaisuus.

Kurssihinnat:
Early bird 17.5. asti 95€, sen jälkeen 115€ (sis.alv 24%)

Sitovat ilmoittautumiset: hanna [at] joogapaikka.fi

RINTARANKA JA AUTONOMINEN HERMOSTO
Jutta Aalto

Torstai 27.6.2019
Klo 16.30-20.30

RINTARANKA JA AUTONOMINEN HERMOSTO

Rintaranka on selkärangan keskimmäinen osa, johon kylkiluut kiinnittyvät. Se on kohtaamispaikka lapaluista lähtevien yläraajojen ja vertikaalisen selkärangan välillä. Erityisen mielenkiintoisen osan selkärankaa siitä tekee autonomisen hermoston sympaattisen hermorungon sijainti sen sisäpinnalla. Autonomiseen hermostoon vaikuttava stressi voi siis näkyä ja tuntua rangan alueella.

Vaikka autonomisen hermoston toiminta on ei-tahdonalaista, hermoston rektioihin on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa epäsuorasti. Valitsemalla kiihdyttäviä tai jännittäviä aktiviteetteja autonomisen hermoston synpaattinen puoli kiihtyy. Sitä vastoin rentoutuminen tai esimerkiksi meditaatio saavat autonomisen hermoston parasympaattisen puolen aktivoitumaan. Luennolla käsitellään myös niin sympaattisen kuin parasympaattisen hermoston ylitilaa esimerkiksi pitkittyneen stressin seurauksena.

Tule torstain työpajaan oppimaan lisää rintarangan anatomiasta, autonomisesta hermostosta sekä miten voit hoitaa itseäsi ja lievittää stressiä tietoisen kehotyöskentelyn avulla.

Kurssihinnat:
Early bird 17.5. asti 95€, sen jälkeen 115€ (sis.alv 24%)

Sitovat ilmoittautumiset: hanna [at] joogapaikka.fi

Lisätietoja Jutasta Artikkelit-sivulla.