KURSSIT

SYKSYN ASTANGA ALOITUSKURSSIT

ELOKUU
ILTAKURSSI 20.8.-10.9.
Tiistai-iltaisin (4 kertaa)
19:45-21:00
SYYSKUU
VIIKONLOPPUKURSSI 7.-8.9.
Lauantai ja sunnuntai
14:00-16:15
LOKAKUU
ILTAKURSSI 1.-22.10.
Tiistai-iltaisin (4 kertaa)
19:45-21:00
MARRASKUU
ILTAKURSSI 5.-26.11.
Tiistai-iltaisin (4 kertaa)
19:45-21:00

VIIKONLOPPUKURSSI 23.-24.11.
Lauantai ja sunnuntai
14:00-16:15

Kurssihinta 100 / 80 €

Hinta sisältää kuukausikortin, joka on voimassa 1kk ajan kurssin päättymisen jälkeen. Kuukausikortilla voi käydä vapaasti kaikilla Joogapaikan tunneilla.

 


SYYSKUU

KEHON JA MIELEN HYVINVOINTI

Merja Koskensalo

1. osuus keskiviikkoisin 4.9.-23.10. (5 kertaa)
2. osuus keskiviikkoisin 6.11.-4.12. (5 kertaa)

Merja Koskensalo, Kehon ja mielen hyvinvointi

KEHON JA MIELEN HYVINVOINTI -KURSSIKOKONAISUUDET

Fysioterapeutti, joogaopettaja Merja Koskensalo ohjaa kaksi erillistä kurssikokonaisuutta syksyn 2019 aikana.

Voit osallistua koko kurssille (150€) tai myös yksittäisille osuuksille a’ 35 €.

Ensimmäisessä osuudessa keskitytään kehon monipuoliseen hyvinvointiin, toimintakyvyn ylläpitämiseen ja parantamiseen.

Toinen osuus koostuu yhteensä viidestä pitkästä harjoituksesta, joiden aikana tutustutaan erilaisiin autonomisen hermoston toimintaa tasapainottaviin, kehon ja mielen rentoutta ja joustavaa palautumista edistäviin havainnointi-, hengitys-, liike- ja rentoutumisharjoituksiin.

YLEISIÄ OHJEITA KURSSILLE

Kaikki harjoituksissa tarvittavat apuvälineet löytyvät paikan päältä. Otathan mukaasi mahdollisimmat mukavat, lämpimät ja joustavat vaatteet. Jos tahdot kirjata harjoituksia muistiin itsellesi, ota mukaasi myös omat muistiinpanovälineet.

3. VAHVA CORE – VAKAA ALASELKÄ 1 & 2

1. LANNERANKA – Keskiviikko 25.9. klo 19.30-21
2. SI-NIVEL – Keskiviikko 9.10. klo 19.30-21

Merja Koskensalo, Vahva core

Kun ns. core eli kehon keskusta on samanaikaisesti sekä hengittävä että voimakas ja vakaa, voivat lantio ja selkäranka säilyttää tarpeellisen tukevuuteensa liikkeessä ja myös raajojen liikkeet yhdistyä harmonisesti sen kautta.

Tässä kahteen eri osaan jaetussa työpajassa tarkastelun kohteena ovatkin kehon keskustan lihaksia vahvistavat terapeuttiset liikeharjoitukset, jooga-asanat sekä näitä tukevat hengitystekniikat. Harjoitukset toimivat erinomaisena tukena alkavalle tai jo aktiiviselle joogaharjoitukselle, mutta soveltuvat yhtä hyvin kaikille selkänsä terveydestä ja vahvistamisesta kiinnostuneille aiempaan harjoittelutaustaan tai -kokemukseen katsomatta.

1. Lanneranka 25.9. ke klo 19.30-21

Työpajan 1. osassa keskitytään lantion ja lannerangan neutraaliasentoa ja vakautta tukeviin harjoituksiin. Osallistujat oppivat tunnistamaan oman lantion ja selkärankansa luonnollista keskiasentoa sekä aktivoimaan oikea-aikaisesti lantiopohjan sekä vatsan ja selän puolen syvät lihakset lannerangan tueksi liikkeissä. Syviä tukilihaksia vahvistavat terapeuttiset liikeharjoitukset tehdään hitaasti ja keskittyen sekä hengitystä apuna käyttäen.

Pääosa työpajan harjoituksista tehdään ns. matalissa alkuasennoissa kämmenten ja polvien päällä sekä selin- ja päinmakuulla.

2. SI-nivel 9.10 ke klo 19.30-21

Työpajan toisen osan terapeuttisissa liikeharjoituksissa huomio kohdistetaan erityisesti SI-niveliä stabiloiviin ja niitä ympäröivien kudosten toimintaa tasapainottaviin harjoituksiin. Harjoitteiden kohteena ovat siten syvien vatsalihasten oikea-aikaisen aktivaation ohella keskeisesti myös pakaralihakset, muut lonkan kiertäjät sekä loitontaja- ja lähentäjälihakset.

Ohjauksessa tutustutaan sekä symmetrisiin että epäsymmetrisiin lantion aluetta vahvistaviin ja tasapainottaviin harjoituksiin sekä opitaan, miten ja missä tilanteissa niiden käyttäminen on hyödyllistä SI-nivelkipujen ja ligamenttien ylivenyttymisestä johtuvien toimintahäiriöiden ennalta ehkäisemiseksi tai lievittämiseksi arjessa.

4. VAPAA NISKA & KEVYET HARTIAT

Keskiviikko 23.10. klo 19.30-21.00

Merja Koskensalo, Vapaa niska & kevyet hartiat

Niska- ja hartia-alueen hyvinvointi heijastuu kehoomme aina kantapäihin ja varpaisiin saakka. Myös alueen kireydet ja jännitykset voivat siten näkyä ja tuntua kehossa paitsi paikallisena kipuna, myös esimerkiksi päänsärkynä, hengitysliikkeen rajoittuneisuutena, erilaisina ryhdin muutoksina tai alaselässä tuntuvina kipu- ja liikeoireina.

Työpajassa tutustutaan erilaisiin niskahartia-alueen lihasjännityksiä ennalta-ehkäiseviin ja vapauttaviin harjoituksiin, opetellaan rentouttamaan, vahvistamaan ja turvallisesti venyttämään alueen lihaksia sekä toisaalta tunnistamaan ja hallitsemaan kaularangan, pään ja silmien asentoa ja liikettä niin, että turhia jännityksiä ja kipuja olisi mahdollista arjessa ja esimerkiksi joogan asanaharjoituksessa välttää.

Työpaja on erityisen hyödyllinen etenkin istumatyötä tekeville, mutta yhtä hyvin myös kaikille muille niska- ja hartia-alueensa hyvinvoinnista ja huollosta kiinnostuneille.

Kurssihinnat:

Koko kurssi: 150 € (5 kertaa)

Voit osallistua koko kurssille tai myös yksittäisille osuuksille a’ 35 €.

Ilmoittautumiset:
hanna (at) joogapaikka.fi

 


NADA YOGA & YOGA NAMASKAR

Eetu Ruotanen
Perjantai 6.9. klo 16.45-17.55
Perjantai 13.9. klo 16.45-17.55
Perjantai 20.9. klo 16.45-17.55

Nada Yoga käyttää äänen voimaa aktivoidakseen tietynlaista energiaa kehon eri osissa, mikä tuo pysyvän sisäisen miellyttävän tunteen. Tämä tiede, joka hyödyntää tiettyjä ääniä, on voimakas mahdollisuus, joka luo valtavan hyvinvoinnin kun se välitetään tietyllä tavalla ja tarvittavalla pyhyydellä. Nada Yoga tunneilla opitaan voimakas sanskritinkielinen Nirvana Shatakam-laulu.

Lisäksi näillä tunneilla opitaan yksinkertainen Yoga Namaskar-harjoitus, joka aktivoi lannerangan ja vahvistaa selkärangan ympärillä olevia lihaksia ja näin estää vanhenemisen seurauksena aiheutuvan selkärangan romahtamisen. Jos tiettyä selän lysähtämistä on jo tapahtunut, paras tapa korjata vauriot on harjoittaa Yoga Namaskaria päivittäin.

MANTRA YOGA

Eetu Ruotanen
Perjantai 27.9. klo 16.45-17.55

Mantra Yogan hyötyjä:

  • Auttaa tuomaan kehon ja mielen tasapainoon
  • Auttaa psykologisten häiriöiden poistamisessa
  • Tuo helpotusta liialliseen pelkoon, painajaisiin ja epävakaaseen mieleen
  • Parantaa keskittymisvaikeuksia
  • Auttaa tuomaan päättäväisyyttä elämään

Kurssihinnat:

Nada Yoga & Yoga Namaskar -kurssit
– 6.9.
– 13.9.
– 20.9.
Mantra Yoga -kurssi
– 27.9.

Kaikki neljä kurssia yhteensä 70 €

Voit osallistua em. kursseille myös yksittäin hintaan 20€/kurssi.

YOGA FOR ATTENTION & MEMORY

Eetu Ruotanen
Lauantai 28.9. klo 15.00-17.45

Tässä sessiossa opetellaan setti harjoitteita, jotka aktivoivat nivelet, lihakset ja energiajärjestelmän ja joiden avulla voit parantaa muistia ja keskittymiskykyä sekä tasapainottaa mieltä. Upa Yoga perustuu kehon hienomekaniikan ymmärtämiseen ja se häivyttää inertian kehon energiasta ja tuo levon koko järjestelmään. Tämä tuo helpotuksen stressistä ja väsymyksestä. Harjoitukset ovat yksinkertaisia, mutta tehokkaita etkä tarvitse aikaisempaa kokemusta. 

Ole syömättä 3 tuntia ennen session alkua, tyhjä vatsa on oleellinen tiettyjä harjoitteita varten. Välipalan jälkeen ole 2,5 tuntia syömättä ja juoman (kahvi,tee, mehu etc.) jälkeen 1,5 tuntia juomatta ennen session alkamista. Vettä voit juoda.

Kurssihinta: 55€

EETU RUOTANEN BIOGRAFIA

Minut on koulutettu ja sertifioitu (1750 tunnin sertifikaatti) Isha Yoga Centerissä Intiassa Tamil Nadun osavaltiossa tarjoamaan Hatha Yogaa sen klassisimmassa muodossa. Opetan ensimmäisenä suomalaisena Surya Kriyaa, Angamardanaa, Bhuta Shuddhia sekä tiettyjä Yogasanoita suomeksi ja englanniksi. Lisäksi tarjoan Nada Yogaa, Mantra Yogaa sekä ohjattuja meditaatioita.

Nettisivulta classic-yogi.com löytyy lisätietoja.

 


LOKAKUU

ASTANGA ALOITUSKURSSI

Hanna Merta
Tiistai-iltaisin (4 kertaa) 1.10-22.10. 2019
klo 19.45-21.00

Joogapaikka Astanga aloitus lokakuu 2019

Astangajoogalla lisää liikkuvuutta, voimaa, keskittymistä ja rauhoittumista.

Kurssihinta 100 / 80 €

Hinta sisältää kuukausikortin, joka on voimassa 1kk ajan kurssin päättymisen jälkeen. Kuukausikortilla voi käydä vapaasti kaikilla Joogapaikan tunneilla.

Ilmoittautumiset:
hanna (at) joogapaikka.fi

Lisätietoja astangajoogasta Tuntikuvaus-sivulla.

 


YIN YOGA WORKSHOP ANOUK

Anouk Hummel
Lauantai 26.10. klo 14.00-17.00

YIN YOGA WORKSHOP - ANOUK, Joogapaikka, Tampere

YINJOOGA-KURSSI ANOUK

Anouk on hollantilainen, nykyisin Helsingissä työskentelevä joogaopettaja. Tässä yinjooga-työpajassa hän johdattaa syvällisesti yinjoogan rauhoittavaan ja tasapainottavaan maailmaan. 

Kurssi sopii kaikille yinjoogasta kiinnostuneille, aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Opetuskielenä on englanti.

Kurssihinta: 40 €

Ilmoittautumiset: hanna (at) joogapaikka.fi

YIN YOGA & THE ENERGY SYSTEM WORKSHOP

During this Yin Yoga Workshop Anouk will take you into the world of Yin Yoga; a calm, balancing and profound practice. During this workshop you will get a better understanding of the energetic effects and benefits of Yin Yoga practice.

After an introduction of the Taoist principles that Yin Yoga is based upon, the Chinese Five Element Theory and the Meridian System, Anouk will guide you into a nice long and very relaxing and smoothing Yin Yoga practice.

This workshop is suitable for everyone who is interested in Yin Yoga; for all levels of practitioners – beginners also welcome! (teaching in English)

ABOUT ANOUK

Anouk is a certified Yin Yoga teacher from Amsterdam, The Netherlands. Nowadays she is based in Helsinki and teaches yoga at Helsingin Astanga Joogakoulu. She is passionate about Yin Yoga and devoted to sharing the teachings from Paul Grilley with as many souls as possible.

She completed her Yin Yoga & Chakra Study teacher training (RYT 200) in Amsterdam with Anat Geiger, Johan Noorloos and Marcel van de Vis Heil. To deepen her knowledge of the functional anatomy in Yin Yoga, she soon after completed her Yin Yoga & Anatomy Immersion (RYT 100) with José de Groot. Her teachers Anat and José have been senior assistants of Paul and Suzee Grilley for many years now.

In her yoga classes she wishes to show people that yoga does not need to be fuzzy nor complicated, but that yoga practice offers something to everyone and that with regular practice it can give you a more beautiful, richer and more balanced life. Anouk teaches in a manner that is open and accessible to everyone; beginners and more advanced yogis. Her classes are marked by softness, a lot of individual care and attention and sufficient space to explore and push your physical as well as mental boundaries in a very gentle way.

With her Yin Yoga classes Anouk hopes to give her students inspiration and courage to bring the principles of Yin Yoga off the mat and into real life, as that is where our real yoga practice begins.

Anouk also works as a Life Coach, Yoga Therapist, Reiki Healer and Chakra Reader from her company Soulfuel Your Life – www.soulfuelyourlife.com.

 


MARRASKUU

LEVOLLINEN KEHO & MIELI

Merja Koskensalo

Keskiviikkoisin 6.11.-4.12. (5 kertaa) klo 19.30-21.00

Merja Koskensalo, Levollinen keho & mieli

Vaihtuvissa elämäntilanteissa levon ja aktiivisuuden tasapaino saattaa toisinaan hetkellisesti ja ohimenevästi häiriintyä. Joskus pitkään yliaktiivisesti toimineen sympaattisen eli ns. stressihermoston toiminnan rauhoittaminen edellyttää kuitenkin myös tietoista pysähtymistä ja huomion aktiivista suuntaamista omaan kehossa ja mielessä olemisen tapaan.

Yksinkertaisten ja konkreettisten liike-, hengitys- ja läsnäoloharjoitusten avulla haitallista stressiä ja etenkin sen pitkittymistä on toisaalta mahdollista oppia myös ennalta ehkäisemään ajoissa.

Levollinen keho & mieli – kurssi koostuu yhteensä viidestä pitkästä harjoituksesta, joiden aikana tutustutaan erilaisiin autonomisen hermoston toimintaa tasapainottaviin, kehon ja mielen rentoutta ja joustavaa palautumista edistäviin havainnointi-, hengitys-, liike- ja rentoutumisharjoituksiin.

Harjoitukset perustuvat fysioterapia- ja joogatieteeseen. Ne edistävät keskeisesti kykyä havainnoida ja tunnistaa omaa sisäistä puhetta ja kehon viestejä, tunnistaa ja rentouttaa kehon ylimääräisiä jännityksiä sekä keskittää ja rauhoittaa mieltä läsnäolevaan hetkeen. Parasympaattista hermostoa aktivoivilla kehollisilla harjoituksilla on myös todettua unen saantia sekä kroonistuneen kivun hallintaa edistävää vaikutusta.

Kurssi soveltuu kaikille stressinhallinnan kehollisista menetelmistä kiinnostuneille sekä tietoista lepoa ja pysähtymistä arjessansa kaipaaville. Ohjauskertojen sisältö vaihtelee jonkin verran ja monet harjoituksista myös rakentuvat osittain edellisille. Täyden hyödyn saamiseksi ja oman oppimiskokemuksen syventämiseksi, osallistuminen kaikille viidelle ohjauskerralle on suositeltavaa.

Työpajojen ohjaajana toimii fysioterapeutti ja joogaopettaja Merja Koskensalo. Merja on erikoistunut psykofyysiseen fysioterapiaan ja joogan ohjauksessa lisäkouluttautunut mm. stressin hallinnan ja esteettömän joogan menetelmiin.

Lisätietoa Merjasta Artikkelit-sivulla

Kurssihinnat:

Koko kurssi: 150 € (5 kertaa)

Jos kursseilla on tilaa, voit osallistua myös yksittäisille osuuksille a’ 35 €.

Ilmoittautumiset:
hanna (at) joogapaikka.fi