KURSSIT

ELOKUU

Astanga aloituskurssit syksy 2019, Joogapaikka Tampere

ASTANGA ALOITUSKURSSIT SYKSY 2019

Hanna Merta

Syksyn astanga aloituskurssit alkavat elokuussa. Alla olevasta kalenterista näet ilta-ja viikonloppukurssien ajankohdat.

Lisätietoja astangajoogasta Tuntikuvaus-sivulla.
Tervetuloa joogaamaan!

Kursseille ilmoittautumiset:
hanna (at) joogapaikka.fi

SYKSYN ASTANGA ALOITUSKURSSIT:

ELOKUU
ILTAKURSSI 20.8.-10.9.
Tiistai-iltaisin (4 kertaa)
19:45-21:00
SYYSKUU
VIIKONLOPPUKURSSI 7.-8.9.
Lauantai ja sunnuntai
14:00-16:15
LOKAKUU
ILTAKURSSI 1.-22.10.
Tiistai-iltaisin (4 kertaa)
19:45-21:00
MARRASKUU
ILTAKURSSI 5.-26.11.
Tiistai-iltaisin (4 kertaa)
19:45-21:00

VIIKONLOPPUKURSSI 23.-24.11.
Lauantai ja sunnuntai
14:00-16:15

Kurssihinta 100 / 80 €

Hinta sisältää kuukausikortin, joka on voimassa 1kk ajan kurssin päättymisen jälkeen. Kuukausikortilla voi käydä vapaasti kaikilla Joogapaikan tunneilla.

 


 

ASTANGALAUANTAI

Mikko Seppinen
Lauantai 31.8.2019

JOOGALAUANTAI Mikko Seppinen, Joogapaikka Tampere

Mysore

on perinteinen tapa harjoitella astangajoogaa. Filosofiana on että yksi tapa ei sovi kaikille ja ohjatuilla tunneilla on mahdotonta vastata kaikkien yksilöllisiin tarpeisiin. Mysore-tunnilla oppilaat tekevät omaa harjoitustaan pienryhmässä ja kaikki opetus on henkilökohtaista ja räätälöityä.

Pranayama

tarkoittaa erillisiä hengitysharjoituksia. Perinteisesti pranayamalla viitataan elämänvoiman, pranan, lisäämiseen ja hallitsemiseen hengityksen avulla. Käytännön tasolla pranayama-harjoitukset rauhoittavat hermostoa, vähentävät stressiä ja vievät kohti meditaation tilaa. Tällä tunnilla opimme asanaharjoitusta täydentävän ja kaikille soveltuvan perusharjoituksen.

Yoga off the mat

Mikä on joogan tarkoitus? Miten harjoitukset ja joogan filosofia liittyvät toisiinsa? Miten ne auttavat minua arkielämässäni? Jooga on rikas filosofinen perinne, joka on paljon enemmän kuin asanaharjoitus. Tällä maanläheisellä tunnilla käymme läpi muutamia valikoituja filosofisia teemoja ja tarkastelemme miten ne auttavat elämään joogaa myös maton ulkopuolella.

Voima ja nostot

Jooga mielletään usein itämaiseksi venyttelyksi ja rentoutumiseksi, mutta yksi asanaharjoituksen perustehtävistä on vahvistaa kehoa. Erityisesti astangajoogassa nostot ja voima ovat korostuneessa roolissa. Tällä tunnilla perehdymme tekniikoihin, jotka auttavat ymmärtämään vaativia – ja usein turhauttavia – nostoja, rakentamaan voimaa sekä tekemään harjoituksesta kevyemmän – ihannetapauksessa niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.

KURSSIAIKATAULU
Astanga mysore10.00-12.00
Pranayama
Hengitysharjoituksia
13.00-13.45
Yoga off the mat
Teoriatunti
13.45-14.30
Voima ja nostot
Tekniikkatunti
14.45-16.15

Kurssihinta: koko päivä 70 €

Ilmoittautumiset:
hanna (at) joogapaikka.fi

Mikon kotisivut: www.mikkoseppinen.com

 


SYYSKUU

KEHON JA MIELEN HYVINVOINTI

Merja Koskensalo

1. osuus keskiviikkoisin 4.9.-23.10. (5 kertaa)
2. osuus keskiviikkoisin 6.11.-4.12. (5 kertaa)

Merja Koskensalo, Kehon ja mielen hyvinvointi

KEHON JA MIELEN HYVINVOINTI -KURSSIKOKONAISUUDET

Fysioterapeutti, joogaopettaja Merja Koskensalo ohjaa kaksi erillistä kurssikokonaisuutta syksyn 2019 aikana.

Ensimmäisessä osuudessa keskitytään kehon monipuoliseen hyvinvointiin, toimintakyvyn ylläpitämiseen ja parantamiseen.

Toinen osuus koostuu yhteensä viidestä pitkästä harjoituksesta, joiden aikana tutustutaan erilaisiin autonomisen hermoston toimintaa tasapainottaviin, kehon ja mielen rentoutta ja joustavaa palautumista edistäviin havainnointi-, hengitys-, liike- ja rentoutumisharjoituksiin.

YLEISIÄ OHJEITA KURSSILLE

Kaikki harjoituksissa tarvittavat apuvälineet löytyvät paikan päältä. Otathan mukaasi mahdollisimmat mukavat, lämpimät ja joustavat vaatteet. Jos tahdot kirjata harjoituksia muistiin itsellesi, ota mukaasi myös omat muistiinpanovälineet.

1. JOUSTAVAT TAKAREIDET

Keskiviikko 4.9. klo 19.30-21

Merja Koskensalo, Joustavat takareidet

Tämän käytännöllisen ja harjoituspainotteisen työpajan aikana opit, miksi reiden takaosan lihasten riittävä joustavuus on tärkeätä ryhdille ja selän terveydelle, miten harjoittaa lihasten joustavuutta turvallisesti oman kehon edellytykset ja tarpeet huomioiden ja, mitä erityisesti huomioida eteentaivutuksissa lihasrevähdysten ja alaselän ongelmien ehkäisemiseksi.

Harjoituksia tehdään sekä selinmakuulla, seisten että istuen käyttäen apuna tarpeen mukaan myös erilaisia apuvälineitä, kuten istuintyynyä, joogavyötä, -tiiliä ja bolsteria. Tavoitteena on, että osallistujat oppivat tunnistamaan venytysten kannalta turvalliset alkuasennot ja tekniikat sekä soveltamaan niitä yksilöllisesti oman kehonsa mittasuhteiden ja lihasjoustavuuden edellyttämällä tavalla.

Vaikka työpajassa tarkastellaan myös joitakin joogan klassisia eteentaivutuksia, soveltuu se luonteestaan johtuen hyvin kaikille aiheesta kiinnostuneille aiemmasta harjoitustaustasta riippumatta.

2. TASAPAINOINEN PSOAS

Keskiviikko 11.9. klo 19.30-21

Merja Koskensalo, Tasapainoinen psoas

Iliopsoas- eli ns. lonkankoukistajalihasten toiminta vaikuttaa kehossa monitahoisesti paitsi lonkkanivelen liikkeeseen, myös lantion ja alaselän asentoon, pallean toimintaan ja hengityksen vapaaseen virtaukseen kehossa.

Arjessa psoas-lihakset ovat kuitenkin usein alttiita kiristymään ja heikentymään mm. stressin, istumatyön ja niihin kohdistuvan liian voimakkaan ja yksipuolisen harjoituksen seurauksena. Kireyden tunnetta pyritään usein myös intuitiivisesti helpottamaan ainoastaan venyttämällä lihasta, mikä kuitenkin yleensä vain jatkaa tai entisestään pahentaa tilannetta.

Tasapainoinen Psoas -työpajassa tutustutaan monipuolisesti psoas-lihasten toiminnan tasapainottamisen menetelmiin erilaisten lihaksia rentouttavien, vahvistavien ja venyttävien harjoitusten ja jooga-asanoiden avulla. Osallistujat oppivat paitsi, millaisia harjoituksia myös, miten ja missä järjestyksessä niitä on hyödyllistä terapeuttisten vaikutusten ja lihasten tasapainoisen toiminnan edistämiseksi tehdä.

Keskeisten toiminnallisten yhteyksien vuoksi, harjoituksissa kiinnitetään erityistä huomiota myös hengitykseen sekä lantion ja koko selkärangan neutraaliasennon tunnistamiseen. Työpaja soveltuu kaikille aiheesta kiinnostuneille, etenkin istumatyötä tekeville sekä lihasten kireydestä ja toistuvasta tai pitkittyneestä rasitusselkäkivusta kärsiville.

3. VAHVA CORE – VAKAA ALASELKÄ 1 & 2

1. LANNERANKA – Keskiviikko 25.9. klo 19.30-21
2. SI-NIVEL – Keskiviikko 9.10. klo 19.30-21

Merja Koskensalo, Vahva core

Kun ns. core eli kehon keskusta on samanaikaisesti sekä hengittävä että voimakas ja vakaa, voivat lantio ja selkäranka säilyttää tarpeellisen tukevuuteensa liikkeessä ja myös raajojen liikkeet yhdistyä harmonisesti sen kautta.

Tässä kahteen eri osaan jaetussa työpajassa tarkastelun kohteena ovatkin kehon keskustan lihaksia vahvistavat terapeuttiset liikeharjoitukset, jooga-asanat sekä näitä tukevat hengitystekniikat. Harjoitukset toimivat erinomaisena tukena alkavalle tai jo aktiiviselle joogaharjoitukselle, mutta soveltuvat yhtä hyvin kaikille selkänsä terveydestä ja vahvistamisesta kiinnostuneille aiempaan harjoittelutaustaan tai -kokemukseen katsomatta.

1. Lanneranka 25.9. ke klo 19.30-21

Työpajan 1. osassa keskitytään lantion ja lannerangan neutraaliasentoa ja vakautta tukeviin harjoituksiin. Osallistujat oppivat tunnistamaan oman lantion ja selkärankansa luonnollista keskiasentoa sekä aktivoimaan oikea-aikaisesti lantiopohjan sekä vatsan ja selän puolen syvät lihakset lannerangan tueksi liikkeissä. Syviä tukilihaksia vahvistavat terapeuttiset liikeharjoitukset tehdään hitaasti ja keskittyen sekä hengitystä apuna käyttäen.

Pääosa työpajan harjoituksista tehdään ns. matalissa alkuasennoissa kämmenten ja polvien päällä sekä selin- ja päinmakuulla.

2. SI-nivel 9.10 ke klo 19.30-21

Työpajan toisen osan terapeuttisissa liikeharjoituksissa huomio kohdistetaan erityisesti SI-niveliä stabiloiviin ja niitä ympäröivien kudosten toimintaa tasapainottaviin harjoituksiin. Harjoitteiden kohteena ovat siten syvien vatsalihasten oikea-aikaisen aktivaation ohella keskeisesti myös pakaralihakset, muut lonkan kiertäjät sekä loitontaja- ja lähentäjälihakset.

Ohjauksessa tutustutaan sekä symmetrisiin että epäsymmetrisiin lantion aluetta vahvistaviin ja tasapainottaviin harjoituksiin sekä opitaan, miten ja missä tilanteissa niiden käyttäminen on hyödyllistä SI-nivelkipujen ja ligamenttien ylivenyttymisestä johtuvien toimintahäiriöiden ennalta ehkäisemiseksi tai lievittämiseksi arjessa.

4. VAPAA NISKA & KEVYET HARTIAT

Keskiviikko 23.10. klo 19.30-21.00

Merja Koskensalo, Vapaa niska & kevyet hartiat

Niska- ja hartia-alueen hyvinvointi heijastuu kehoomme aina kantapäihin ja varpaisiin saakka. Myös alueen kireydet ja jännitykset voivat siten näkyä ja tuntua kehossa paitsi paikallisena kipuna, myös esimerkiksi päänsärkynä, hengitysliikkeen rajoittuneisuutena, erilaisina ryhdin muutoksina tai alaselässä tuntuvina kipu- ja liikeoireina.

Työpajassa tutustutaan erilaisiin niskahartia-alueen lihasjännityksiä ennalta-ehkäiseviin ja vapauttaviin harjoituksiin, opetellaan rentouttamaan, vahvistamaan ja turvallisesti venyttämään alueen lihaksia sekä toisaalta tunnistamaan ja hallitsemaan kaularangan, pään ja silmien asentoa ja liikettä niin, että turhia jännityksiä ja kipuja olisi mahdollista arjessa ja esimerkiksi joogan asanaharjoituksessa välttää.

Työpaja on erityisen hyödyllinen etenkin istumatyötä tekeville, mutta yhtä hyvin myös kaikille muille niska- ja hartia-alueensa hyvinvoinnista ja huollosta kiinnostuneille.

Kurssihinnat:

Koko kurssi: 150 € (5 kertaa)

Jos kursseilla on tilaa, voit osallistua myös yksittäisille osuuksille a’ 35 €.

Ilmoittautumiset:
hanna (at) joogapaikka.fi

 


NADA YOGA & YOGA NAMASKAR

Eetu Ruotanen
Perjantai 6.9. klo 16.45-17.55
Perjantai 13.9. klo 16.45-17.55
Perjantai 20.9. klo 16.45-17.55

NADA YOGA & YOGA NAMASKAR Eetu Ruotanen

Nada Yoga käyttää äänen voimaa aktivoidakseen tietynlaista energiaa kehon eri osissa, mikä tuo pysyvän sisäisen miellyttävän tunteen. Tämä tiede, joka hyödyntää tiettyjä ääniä, on voimakas mahdollisuus, joka luo valtavan hyvinvoinnin kun se välitetään tietyllä tavalla ja tarvittavalla pyhyydellä. Nada Yoga tunneilla opitaan voimakas sanskritinkielinen Nirvana Shatakam-laulu.

Lisäksi näillä tunneilla opitaan yksinkertainen Yoga Namaskar-harjoitus, joka aktivoi lannerangan ja vahvistaa selkärangan ympärillä olevia lihaksia ja näin estää vanhenemisen seurauksena aiheutuvan selkärangan romahtamisen. Jos tiettyä selän lysähtämistä on jo tapahtunut, paras tapa korjata vauriot on harjoittaa Yoga Namaskaria päivittäin.

MANTRA YOGA

Eetu Ruotanen
Perjantai 27.9. klo 16.45-17.55

MANTRA YOGA Eetu Ruotanen

Mantra Yogan hyötyjä:

  • Auttaa tuomaan kehon ja mielen tasapainoon
  • Auttaa psykologisten häiriöiden poistamisessa
  • Tuo helpotusta liialliseen pelkoon, painajaisiin ja epävakaaseen mieleen
  • Parantaa keskittymisvaikeuksia
  • Auttaa tuomaan päättäväisyyttä elämään

Kurssihinnat:

Nada Yoga & Yoga Namaskar -kurssit
– 6.9.
– 13.9.
– 20.9.
Mantra Yoga -kurssi
– 27.9.

Kaikki neljä kurssia yhteensä 70 €

Voit osallistua em. kursseille myös yksittäin hintaan 20€/kurssi.

YOGA FOR ATTENTION & MEMORY

Eetu Ruotanen
Lauantai 28.9. klo 15.00-17.45

YOGA FOR ATTENTION & MEMORY Eetu Ruotanen

Tässä sessiossa opetellaan setti harjoitteita, jotka aktivoivat nivelet, lihakset ja energiajärjestelmän ja joiden avulla voit parantaa muistia ja keskittymiskykyä sekä tasapainottaa mieltä. Upa Yoga perustuu kehon hienomekaniikan ymmärtämiseen ja se häivyttää inertian kehon energiasta ja tuo levon koko järjestelmään. Tämä tuo helpotuksen stressistä ja väsymyksestä. Harjoitukset ovat yksinkertaisia, mutta tehokkaita etkä tarvitse aikaisempaa kokemusta. 

Ole syömättä 3 tuntia ennen session alkua, tyhjä vatsa on oleellinen tiettyjä harjoitteita varten. Välipalan jälkeen ole 2,5 tuntia syömättä ja juoman (kahvi,tee, mehu etc.) jälkeen 1,5 tuntia juomatta ennen session alkamista. Vettä voit juoda.

Kurssihinta: 55€

EETU RUOTANEN BIOGRAFIA

Minut on koulutettu ja sertifioitu (1750 tunnin sertifikaatti) Isha Yoga Centerissä Intiassa Tamil Nadun osavaltiossa tarjoamaan Hatha Yogaa sen klassisimmassa muodossa. Opetan ensimmäisenä suomalaisena Surya Kriyaa, Angamardanaa, Bhuta Shuddhia sekä tiettyjä Yogasanoita suomeksi ja englanniksi. Lisäksi tarjoan Nada Yogaa, Mantra Yogaa sekä ohjattuja meditaatioita.

Nettisivulta classic-yogi.com löytyy lisätietoja.

 


AYURVEDAKURSSI

Riitta Saarinen-Ojala
Lauantai 14.9. klo 13.00-16.30

Ayurveda kurssi, Joogapaikka Tampere

Ayurveda on intialainen lääketiede, joka pohjautuu tuhansia vuosia vanhoihin tietoihin ja taitoihin. Ayurvedassa ihminen  nähdään kokonaisuutena. Ihmisen ollessa terve sekä mieli että keho ovat tasapainossa. Ayurvedassa vaalitaan meille jokaiselle niin ainutlaatuista ja tärkeää sekä kehon  että mielen terveyttä sekä ennaltaehkäistään ja hoidetaan sairauksia.

Kurssin sisältö

Luento

Miten pidän kehoni ja mieleni tasapainossa, energiatasoni korkealla ja stressitasoni matalalla syksyn pimenevissä illoissa.

Ayurveda

Ayurveda osuudessa selvitetään testin avulla oma kehotyyppi eli dosha ja tutustutaan sen ominaispiirteisiin. 

Yinjooga ja äänimaljat

Rauhallinen yinjooga ja äänimaljarentoutus.

Kurssihinta: 55 €

Ilmoittautumiset:
hanna (at) joogapaikka.fi

Lisätietoja Riitasta ja ayurvedasta: www.nadi.fi

 


LOKAKUU

YIN YOGA WORKSHOP ANOUK

Anouk Hummel
Lauantai 26.10. klo 14.00-17.00

YIN YOGA WORKSHOP - ANOUK, Joogapaikka, Tampere

YINJOOGA-KURSSI ANOUK

Anouk on hollantilainen, nykyisin Helsingissä työskentelevä joogaopettaja. Tässä yinjooga-työpajassa hän johdattaa syvällisesti yinjoogan rauhoittavaan ja tasapainottavaan maailmaan. 

Kurssi sopii kaikille yinjoogasta kiinnostuneille, aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Opetuskielenä on englanti.

Kurssihinta: 40 €

Ilmoittautumiset: hanna (at) joogapaikka.fi

YIN YOGA & THE ENERGY SYSTEM WORKSHOP

During this Yin Yoga Workshop Anouk will take you into the world of Yin Yoga; a calm, balancing and profound practice. During this workshop you will get a better understanding of the energetic effects and benefits of Yin Yoga practice.

After an introduction of the Taoist principles that Yin Yoga is based upon, the Chinese Five Element Theory and the Meridian System, Anouk will guide you into a nice long and very relaxing and smoothing Yin Yoga practice.

This workshop is suitable for everyone who is interested in Yin Yoga; for all levels of practitioners – beginners also welcome! (teaching in English)

ABOUT ANOUK

Anouk is a certified Yin Yoga teacher from Amsterdam, The Netherlands. Nowadays she is based in Helsinki and teaches yoga at Helsingin Astanga Joogakoulu. She is passionate about Yin Yoga and devoted to sharing the teachings from Paul Grilley with as many souls as possible.

She completed her Yin Yoga & Chakra Study teacher training (RYT 200) in Amsterdam with Anat Geiger, Johan Noorloos and Marcel van de Vis Heil. To deepen her knowledge of the functional anatomy in Yin Yoga, she soon after completed her Yin Yoga & Anatomy Immersion (RYT 100) with José de Groot. Her teachers Anat and José have been senior assistants of Paul and Suzee Grilley for many years now.

In her yoga classes she wishes to show people that yoga does not need to be fuzzy nor complicated, but that yoga practice offers something to everyone and that with regular practice it can give you a more beautiful, richer and more balanced life. Anouk teaches in a manner that is open and accessible to everyone; beginners and more advanced yogis. Her classes are marked by softness, a lot of individual care and attention and sufficient space to explore and push your physical as well as mental boundaries in a very gentle way.

With her Yin Yoga classes Anouk hopes to give her students inspiration and courage to bring the principles of Yin Yoga off the mat and into real life, as that is where our real yoga practice begins.

Anouk also works as a Life Coach, Yoga Therapist, Reiki Healer and Chakra Reader from her company Soulfuel Your Life – www.soulfuelyourlife.com.

 


MARRASKUU

LEVOLLINEN KEHO & MIELI

Merja Koskensalo

Keskiviikkoisin 6.11.-4.12. (5 kertaa) klo 19.30-21.00

Merja Koskensalo, Levollinen keho & mieli

Vaihtuvissa elämäntilanteissa levon ja aktiivisuuden tasapaino saattaa toisinaan hetkellisesti ja ohimenevästi häiriintyä. Joskus pitkään yliaktiivisesti toimineen sympaattisen eli ns. stressihermoston toiminnan rauhoittaminen edellyttää kuitenkin myös tietoista pysähtymistä ja huomion aktiivista suuntaamista omaan kehossa ja mielessä olemisen tapaan.

Yksinkertaisten ja konkreettisten liike-, hengitys- ja läsnäoloharjoitusten avulla haitallista stressiä ja etenkin sen pitkittymistä on toisaalta mahdollista oppia myös ennalta ehkäisemään ajoissa.

Levollinen keho & mieli – kurssi koostuu yhteensä viidestä pitkästä harjoituksesta, joiden aikana tutustutaan erilaisiin autonomisen hermoston toimintaa tasapainottaviin, kehon ja mielen rentoutta ja joustavaa palautumista edistäviin havainnointi-, hengitys-, liike- ja rentoutumisharjoituksiin.

Harjoitukset perustuvat fysioterapia- ja joogatieteeseen. Ne edistävät keskeisesti kykyä havainnoida ja tunnistaa omaa sisäistä puhetta ja kehon viestejä, tunnistaa ja rentouttaa kehon ylimääräisiä jännityksiä sekä keskittää ja rauhoittaa mieltä läsnäolevaan hetkeen. Parasympaattista hermostoa aktivoivilla kehollisilla harjoituksilla on myös todettua unen saantia sekä kroonistuneen kivun hallintaa edistävää vaikutusta.

Kurssi soveltuu kaikille stressinhallinnan kehollisista menetelmistä kiinnostuneille sekä tietoista lepoa ja pysähtymistä arjessansa kaipaaville. Ohjauskertojen sisältö vaihtelee jonkin verran ja monet harjoituksista myös rakentuvat osittain edellisille. Täyden hyödyn saamiseksi ja oman oppimiskokemuksen syventämiseksi, osallistuminen kaikille viidelle ohjauskerralle on suositeltavaa.

Työpajojen ohjaajana toimii fysioterapeutti ja joogaopettaja Merja Koskensalo. Merja on erikoistunut psykofyysiseen fysioterapiaan ja joogan ohjauksessa lisäkouluttautunut mm. stressin hallinnan ja esteettömän joogan menetelmiin.

Lisätietoa Merjasta Artikkelit-sivulla

Kurssihinnat:

Koko kurssi: 150 € (5 kertaa)

Jos kursseilla on tilaa, voit osallistua myös yksittäisille osuuksille a’ 35 €.

Ilmoittautumiset:
hanna (at) joogapaikka.fi