KURSSIT

2019

MAALISKUU

JOOGA-ANATOMIA- JA KEHOTIETOISUUSKURSSI
Jutta Aalto

Joogapaikka Tampere, helmi-maaliskuu 2019

Kiinnostaako kehon terveys? Haluaisitko oppia miten keho toimii ja pysyy kunnossa? Oletko kiinnostunut joogasta tai haluatko syventää joogaharjoitustasi? Tule mukaan jooga-anatomiakurssille!

Kurssi on suunniteltu kehotietoisuuden kasvattamista varten ja tarkoitettu kaikille asiasta kiinnostuneille.

Ensimmäistä kertaa Tampereella järjestettävä kurssi pitää sisällään koko tuki- ja liikuntaelimistön anatomian pääpiirteittäin. Kurssin jokainen opetuskerta alkaa teoriaosuudella harjoituksineen. Opit kunkin kehonalueen perusanatomian ja tyypilliset vaivat sekä miten voit liikkeen avulla hoitaa kehoasi. Tunnusteluharjoitusten avulla voit löytää anatomian yksityiskohdat käytännöllisesti omasta ja parin kehosta. Päivän aikana tehdään myös teoriaosuutta tukevia jooga- ja kehotietoisuus-harjoituksia.

KURSSIAJAT
Tunnit la 12.00-16.30, su 11.00-15.30
LA 23.2.Jalkaterä
SU 24.2.Polvi ja lonkka
LA 9.3.Lantio ja keskivartalo
SU 10.3.Rintakehä ja pään kannattelu
LA 23.3.Hartiarengas ja kädet
SU 24.3.Kertaus

Kurssille voi osallistua myös viikonloppuina tai yksittäisinä päivinä.

KURSSIHINNAT
Early bird (15.12.2018 asti)695 €
Koko kurssi
(ilm. 15.12.2018 jälkeen)
750 €
1 viikonloppu285 €
1 päivä145 €

Hinnat sis. alv. 24%.

Täyden kurssin ostajille kaupan päälle Jutta Aallon kirja
ANATOMIA JA KEHOTIETOISUUS.

juttaaalto.fi/anatomian-opetus/
www.facebook.com/jutananatomia/
www.facebook.com/osteopaattijuttaaalto/

Sitovat ilmoittautumiset:
hanna(at)joogapaikka.fi

ASTANGA JATKOKURSSI
Hanna Merta

La 30.3.

Astanga jatkokurssi maaliskuu, Joogapaikka

Kurssi on tarkoitettu astangajoogan aloituskurssin käyneille ja jonkun aikaa jooganneille syventämään omaa harjoitusta tai jos sinulla on ollut joogaharjoittelussasi tauko ja haluat aloittaa uudestaan harjoittelun.

Kurssilla tehdään ohjattu astangajoogaharjoitus sekä erilaisia kehoa vahvistavia ja aktivoivia lisäharjoituksia, syvennetään tasapainoliikkeitä, opetellaan uusia asanoita istumasarjasta ja loppuliikkeistä.

Kurssiaika: la 30.3. klo 14-17

Kurssihinta: 50/40€

Ilmoittautumiset: hanna [at] joogapaikka.fi

HUHTIKUU

ASTANGA ALOITUSKURSSI
Hanna Merta

Tiistai-iltaisin 2.-23.4. (neljä kertaa)

Kurssiaika klo 19.45-21.00

Astangajooga kehittää liikkuvuutta, koordinaatiota ja lihasvoimaa, mutta samalla myös keskittymistä ja rauhoittumista. Jokainen tekee joogaa yksilölliset edellytykset huomioiden.

Kurssihinta: 90/70€

Huom! Hintaan sisältyy kuukausikortti, joka on voimassa yhden kuukauden ajan kurssin päättymisestä. Kuukausikorttia voi käyttää rajattomasti kaikilla tunneilla.

Ilmoittautumiset: hanna [at] joogapaikka.fi

ASTANGALAUANTAI
Magnus Appelberg

La 6.4.2019

Astangalauantai, Magnus Appelberg, Joogapaikka

ASTANGA MYSOREHARJOITUS
Klo 9.00-11.30

Aamupäivällä astangajoogaharjoitus omaan tahtiin Magnuksen ohjauksessa.

TERVEET OLKAPÄÄT JA KÄSIEN TASAPAINO
Klo 13.00-15.30

Olkapäiden terveys ei ole paikallinen ilmiö joka sijaitsee olkanivelessä vaan se ilmentää kykysi käyttää koko kehoa oikealla tavalla. Kun laitamme painomme käsien varaan, se käynnistää pitkän tapahtumaketjun koko kehossa aivan sormenpäistä varpaisiin saakka. Sen avulla voimme tehokkaammin harjoitella eri asanoiden tekniikoita ja näin nauttia harjoituksestamme enemmän.

Paljon viljellään termejä kuten lapatuki, bandha ja core, tietämättä mitä se tarkoittaa liikkeen kannalta ja mitä lihaksia siihen oikeastaan käytetään. Kurssilla annetaan näille käsitteille konkreettinen muoto, jotta niihin liittyvät hämärät uskomukset saavat selkeän ilmaisun.
Iltapäivän tekniikkatunnilla tutkimme kaikki ykkös- ja kakkossarjan asanat, joissa olemme käsien varassa. Luvassa siis runsaasti oppimista, iloa, oivaltamista ja naurua!

HUOM! Tekniikkatunnille voi osallistua, vaikka et ole tehnyt harjoituksessasi kakkossarjaa!

Kurssihinta: 70€

Ilmoittautumiset: hanna (at) joogapaikka.fi

TERVEYTTÄ SELÄLLE -KURSSIT
Merja Koskensalo

Terveyttä selälle kurssi, Merja Koskensalo, Joogapaikka

Kurssit toteutetaan Joogapaikassa huhti-toukokuussa kolmen eri teemoihin keskittyvän intensiivikurssin muodossa. Jokainen teema muodostaa oman itsenäisen teoria- ja harjoituskokonaisuutensa samalla myös seuraavaan johdattaen.

  • Lauantai 13.4. klo 14-17
  • Lauantai 27.4. klo 14-17
  • Lauantai 11.5. klo 14-17

Jokaiselle kurssille voi osallistua erikseen.

Pääpaino jokaisessa kokonaisuudessa on terapeuttisessa kehotietoisuutta, asennon ja liikkeen hallintaa sekä lihastasapainoa edistävässä harjoittelussa. Huomiota kiinnitetään keskeisesti myös erilaisiin kipua lievittäviin ja rentouttaviin sekä vastaavasti stabiliteettia kehossa luoviin hengitysharjoituksiin ja -tekniikoihin. Osallistujat saavat tietoa siitä, miten kehon eri osa-alueet, nivelten liikkuvuus ja lihastasapaino vaikuttavat selän toimintakykyyn sekä käytännön työkaluja siihen, miten ennaltaehkäistä tuki- ja liikuntaelinongelmia ja huolehtia selän terveydestä niin omassa harjoituksessa kuin sen ulkopuolella arjessa.

Kurssi sopii kaikille selän hyvinvoinnista ja terapeuttisesta liikeharjoittelusta kiinnostuneille aiempaan liikunnalliseen taustaan tai kokemukseen katsomatta. Harjoitusten voimakkuus vaihtelee kevyestä intensiiviseen/vaativaan, mutta tehdään aina omaa kehoa kuunnellen ja itselle sopivalla variaatiolla.

Kurssit ohjaa fysioterapeutti ja joogaopettaja Merja Koskensalo.

1. LONKKANIVELEN LIIKKUVUUS JA LANTION ALUEELLE KIINNITTYVIEN LIHASTEN TASAPAINO

Lonkkanivelten eriytyneellä liikkuvuudella ja lantioon kiinnittyvien lihasten tasapainoisella toiminnalla on suuri merkitys sekä lantion asennon että lannerangan terveyden kannalta. Lihasepätasapaino (kireys, lyhentyminen, heikkous) alueella johtaakin usein haitallisiin liikekompensaatioihin, virheellisestä asennosta johtuvaan lisääntyneeseen kuormitukseen sekä kipuoireiluun erityisesti lannerangan alueella.

2. SI-NIVELTEN STABILITEETTI JA KESKIVARTALON SYVÄ TUKI

SI-nivelten tehtävänä on jakaa kuormitusta alaraajojen ja lannerangan välillä sekä lieventää lantioon kohdistuvaa rasitusta. SI-nivelten toimintahäiriöt aiheuttavat usein toispuoleisesti tuntuvaa kipua ristiselän ja pakaran alueella ja niille voivat altistaa monet erilaiset rakenteelliset ja toiminnalliset tekijät, mm. hormonaaliset syyt, kaatumiset sekä virheellisesti tehdyt kierto- ja taivutusliikkeet. Kun SI-niveliä ja lannerankaa tukevat syvät lihakset lantion ja keskivartalon alueella toimivat tasapainoisesti ja oikea-aikaisesti, SI-nivelten ja lannerangan stabiliteetti paranee, kuormitus jakautuu selkärangalle tasaisesti ja kudosten vaurioitumisriski asennoissa ja liikkeissä pienenee.

3. RINTARANGAN LIIKKUVUUS JA HARTIARENKAAN TOIMINTA

Rintarangan asennolla, liikkuvuudella ja hartiarenkaan toiminnalla on tärkeä merkitys niin niskahartia-alueen ja olkanivelten kuin lannerangankin terveyden kannalta. Alueen lihastasapaino – riittävä joustavuus ja voima – tukee keskeisesti hyvää ryhtiä ja ennaltaehkäisee tuki- ja liikuntaelinongelmia sekä selän että olkanivelten alueella. Hyvä ryhti ja liikkuvuus rintarangan ja rintakehän alueella tukevat lisäksi olennaisesti myös pallean toimintaa ja hengityksen luonnollista ja vapaata virtausta kehossa.

Kurssihinnat: 65€ / kurssi

Ilmoittautumiset: hanna [at] joogapaikka.fi

Mikäli sinulla on erityisiä liikerajoitteita tai tuki- ja liikuntaelinsairauksia, jotka olisi hyvä ottaa huomioon ohjauksessa – ilmoitathan niistä etukäteen ilmoittautumisen yhteydessä.